NHO har fått PWC til å foretat en hypotetisk vurdering av konsekvensene ved endring av anskaffelsesprosedyre.
Hensikten med vurderingen er å forespeile konsekvenser ved innføring av Forenklingutvalgets foreslåtte justeringer i “NOU 2014:4, Enklere regler – bedre anskaffelser. Forenkling av det norske anskaffelsesregelverket” – med spesiell vekt på vurdering av kostnader knyttet til enkelte prosedyrer.
Formålet med Forenklingsutvalgets forslag om ny tilbudsprosedyre var å få mer ut av hver offentlige innkjøpskrone.
Den nye PwC-studien forteller at slik trenger det ikke bli hvis regjeringen gjennomfører det nye forslaget.
Forenklingsutvalget brukte PwC til å gjennomføre en studie om offentlige anskaffelser. NHO besluttet derfor å få PwC til å vurdere og beregne fremtidige konsekvenser knyttet til foreslåtte justeringer av anskaffelsesprosedyre.
Konsekvensene for partene er ifølge studien at det kan bli dyrere. En innføring av en ny prosedyre hvor spørsmålet om forhandlinger avgjøres etter at tilbudene er innlevert, viser seg å ville gi merkostnader for både oppdragsgiver og leverandør. Den utgjør (minimum) 17 prosent for oppdragsgivere og 27 prosent samlet for tilbydere, vurdert mot åpen anbudsprosedyre.
Dersom det deltar fem tilbydere i forhandlingene vil den stipulerte årlig merkostnad øke til hele 44% for oppdragsgivere og 68% samlet for tilbydere.
På NHOs Anskaffelseskonferanse 20. mai uttalte professor Tvarnø fra Handelshøyskolen i København, at man ikke måtte se hen til Danmark ved utarbeidelse av offentlige anskaffelsesregler. Bruk anbudskonkurranse ved tradisjonelle anskaffelser og forhandlinger ved innovasjonskontrakter, var hennes råd. Ellers blir det for dyrt!
Så vidt VAnytt kjenner til er ikke selve besparelsene i selve anbudsprisene vurdert.