Innlegget til Johannesen følger her:
I følge ministeren vil dette forenkle innkjøpsprosessene og bidra til økt konkurranse om offentlige kontrakter. Det er bred enighet om at anskaffelsesregelverket bør forenkles, men i dette tilfellet bryter virkemiddelet med næringsministerens målsettinger.
En opphevelse av forhandlingsforbudet vil gi økt fleksibilitet for innkjøper, men denne fleksibiliteten vil føre til dramatisk svekket forutsigbarhet for leverandørene.
Trolig vil en slik opphevelse føre til at offentlige oppdragsgivere i større grad velger ulike gjennomføringsmåter for sine innkjøp. Det vil være svært krevende for leverandørmarkedet å sette seg inn i en rekke forskjellige konkurransevarianter. Resultatet kan bli redusert konkurranse om offentlige kontrakter. Et ensartet minimumsregelverk der leverandørene blir møtt med samme type krav og prosedyrer vil være forenklende for leverandørsiden.
Videre vil det å fjerne forhandlingsforbudet medføre økt korrupsjonsfare ved at oppdragsgiver gis større mulighet til å tilpasse konkurransen etter ønsket valg av leverandør. Dagens to konkurranseformer «åpen anbudskonkurranse» og «konkurranse med forhandlinger» bør derfor videreføres som likeverdige og valgfrie.
For å redusere unødvendige avvisninger av tilbud bør det snarest innføres bestemmelser som gir utvidet rett til å avklare feil i tilbudet og ettersende eventuelt uteglemt dokumentasjon.
I motsetning til opphevelsen av forhandlingsforbudet er dette tiltak som både leverandører, innkjøpere, og samfunnet for øvrig, vil være tjent med.
Kilde MEF