Har levert spennende byggevarer i 350 år

Det begynte med krystaller til solkongen, i dag står det franske selskapet Saint-Gobain bak flere av Norges største leverandører av byggevarer. 350 år ser ikke til til å tynge et konsern som lever av å tenke nytt og effektivt.

0

Saint-Gobain har vært 350 år i byggebransjen, og på tross en anselig alder er det mer trykk i konsernet enn det noen gang har vært. Noe som også merkes i norske byggeprosjekter, der blant andre Brødrene Dahl kan vitne om at moderselskapets fokus på innovative løsninger og effektiv distribusjon langt fra er foreldet. 

– Med Saint-Gobain i ryggen har vi en fremoverlent organisasjon med et bredt nettverk av ledende leverandører og en helt unik erfaring på gode logistikkløsninger, sier Herman Larssen, markedsdirektør for VVS i Brødrene Dahl.
– Vi legger vekt på å være en god alliansepartner for håndverkerne, og det oppnår vi kun ved innsikt og spisskompetanse innenfor de segmentene vi er tilstede i.

Bygg og anlegg
Saint-Gobain er verdensledende innen bygg-, anleggs- og konstruksjonsmarkedet, og har som målsetning å gjøre hus og bygninger mer bekvemme, mer kostnadseffektive og ikke minst holdbare i henhold til enhver tid gjeldene byggekrav.
Etablert i 1665 var Saint-Gobain blant annet leverandør av krystaller til Speilsalen i Versaille utenfor Paris. Det siste året har Saint-Gobain-eide Optimera og Brødrene Dahl fått mye internasjonal oppmerksomhet for prosjektet Multikomfort-huset, som synliggjør fremtidens boligstandard med dagens teknologiske løsninger.

Stadig noe nytt
– 20 prosent av produktene Saint-Gobain distribuerer i dag eksisterte ikke for fem år siden, det er beskrivende for innovasjonsviljen i konsernet. Ved åpningen av årets Bygg reis deg presenterte Brødrene Dahls administrerende direktør Roger Lunde nysatsningen innen prefabrikerte baderomsløsninger, et produkt utviklet i samarbeid med VVS-entreprenørene for økt effektivitet på byggeplass, sier Larssen og legger til:
– Krav til kostnadsbesparende tiltak er en del av hverdagen til kundene våre. Lang erfaring er en ressurs vi må forvalte etter dagens, og ikke minst fremtidens markedsmuligheter. 

Saint-Gobain eier virksomheter i 64 land, og har 195.000 medarbeidere. Konsernet omsetter for over 40 milliarder euro årlig.