Ifølge Lars Håvard Eriksen, prosjektleder i Noco Entreprenør gjorde Norsk Wavin gjorde en viktig jobb i forkant for oss, der de også kommuniserte direkte med Vegvesenet.
– Det var en rekke krav i forbindelse med typegodkjenningen av dette røret, og Wavin hjalp oss med å komme i mål, forteller, forteller Eriksen
På tross av lang transport over landegrenser fungerte logistikken som den skulle.
– Alt kom på slaget da det skulle, fastslår Eriksen, som hadde stengt veien samme morgen, like etter at skolebussen hadde passert.
– Vi gjorde grøfta ferdig i løpet av dagen, slik at alt stod klart til å heise røret på plass lørdag morgen. Jeg må berømme sjåføren fra Estland. Han var flink til å gi oss meldinger underveis, og fortelle hvordan han lå an. På den måten var vi godt forberedt da røret ankom og skulle losses fredag formiddag. Sjåføren fant dessuten frem hit på første forsøk, så det var null problemer.
Nedsettingen av røret gikk også veldig greit, opplyser Eriksen. – Det veide ca. 6,5 tonn, og det er jo en ganske så overkommelig vekt i denne forbindelse. De to 25 tonns gravemaskinene våre hadde ingen problemer med å få løftet opp røret og plassere det dit det skulle. Monteringen ble dermed langt enklere enn om vi hadde valgt betongrør. Både på grunn av den lave vekta, og fordi vi fikk røret i én lengde. Dermed slapp vi arbeidet med å skjøte flere rør sammen.
Min erfaring er at stadig flere entreprenører foretrekker plastrør på oppdrag som dette, påpeker Stian Westheim.
– Plastrør veier mindre, og det går raskere å få dem montert.