Representanter fra Brødrene Dahl på plass i Veholite. Fra høyre, Augun Reines – Jan Erik Nordsveen, Arnstein Dokk og Lars Erik Wickstrøm.

Rekordkulvert med tilpasning og miljøvennlig innside

Stålkulverten fra syttitallet var i ferd med å kollapse. Istedet ble det dobbeltvegget PE i diam 3,5 meter fra Uponor, med en løsning som gjorde at det ble mindre støping i endene. Av biologiske hensyn ble terskler bygget innvendig.

0

Det som trolig hittil er landets største og lengste kulvert er nå på plass der Bøelva krysser under Stasjonsveien. Kulverten i Bø sentrum holder 3,5 meter innvendig diameter og er tilsammen ca 50 meter lang. Den skal romme Bøelva i vårflommen.
– Dette er en milepæl på flere måter. Jeg kjenner ikke til andre eksempler i Nord-Europa der Uponor har levert et slikt rør i 3,5 meter diameter innvendig. Vi har også vist at logistikken fungerer og at vi kan levere presist, sier en tilfreds Robert Osvaldsen i Uponor i VANytt.
Det er Uponor Project Services(UPS) som har stått for leveransen, inkludert både beregninger og utførelse. Røret som ble valgt var et Veholite overvanssrør fra Uponor.

Ekstremvær og stor elv
Bøelva er av en størrelse som krever stor diameter, men det er også et økende krav til å håndtere flommer under ekstremvær. Bø er dessuten et kommunikasjonsmessig knutepunkt der vann på avveie kan gjøre stor skade på infrastruktur
– Vi ser at dimensjonene på kulvertene blir stadig større. Det legges ikke sjelden til grunn at den må kunne være istand til å tåle 300 års flommen. Dette kravet har naturligvis økt i takt med et annerledes klima som produserer større topper i vanntilførsel, sier Osvaldsen.
Den gamle kulverten var i metall og i ferd med å bryte sammen selv om den bare hadde ligget der ca 40 år.
– Vi ser at de gamle metallkulvertene bukker under. Stadig oftere velges de PE som erstatning, det gir kort byggetid og er overlegent på levetid, sier Osvaldsen, som legger til at det i dette tilfellet var spesifisert 3,5 diameter innvendig, noe som bare kan fremskaffes i PE.


Spesialtilpasset overgangsplate mot betong

Enkel å legge
Rørene ble produsert ved Uponors anlegg Newport i Wales og fraktet sjøveien til Gøteborg. Av hensyn til trafikken ble de fraktet med bil natterstid og kom i 11 meters lengder, ble heist på plass seksjonsvis, og sveiset sammen på stedet. Hver lengde veide ca 8 tonn.
Alle beregninger og dimensjoneringer, ble gjort av Uponor Project Services som dermed i praksis tar det hele ansvar for gjennomføringen.
– Prosjekter av en slik størrelse krever erfaring med logistikk og praktisk entreprenørarbeid. Uponor Project Services gjorde her som vanlig sine egne beregninger og styrte det hele fra start til mål, i dette tilfelle i samarbeid med lokal entreprenør, Ypsilon, forteller Osvaldsen.
Røret som ble brukt er av fabrikat Veholite overvannsrør, som til forskjell fra betong er lettere å bygge og tar opp kreftene fra omgivelsene på en elastisk måte, hvis massene omkring skulle belaste ujevnt vil røret ikke bryte sammen, men finne en form som fordeler kreftene tilbake til omgivelsene.

Ramme og terskler
En utfordring i forbindelse med anleggsarbeidet var at kulverten gå over i en betongramme i endene. Opprinnelig var planen å støpe det nye røret fast i endene. Under prosjektets gang presenterte Uponor imidlertid en løsning med en avlsutningsplate som ble sveiset i vinkel på røret. Utfra endeplaten bygget man så en sjaktel som passet på betongrammen. Hele løsningen ble fremlagt i 3D-visualisering under prosjektets gang, og UPS’ folk gjorde arbeidet på stedet.
– Løsningen sparte kunden for en god del kostnader, og ble en mer elegant løsning med mindre støping, sier Osvaldsen.
Arbeidene startet opp i mars måned, på grunn av stor vannføring lyktes man ikke med å legge til rette for å robotsveise. Det ble istedet brukt håndekstrudere i kombinasjon med pakninger utvendig.
Siden røret har lav friksjon innvendig vil grus og stein under høy vannføring bli fraktet ut, et glatt rør er vanskelig å passere for fisk og andre organismer. Derfor ble det bygget terskler innvendig som vil holde på stein og grus slik det er naturlig i en elv. Løsningen ble utformet i samråd med miljømyndighetene.