Med gode kommunikasjoner mot Oslo har Moss gjennom et par tiår gradvis endret karakter fra industriby til soveby for Oslo. Som en del av forvandlingen bygges nye boligfelter, mens stadig flere tidligere industritomter blir omgjort til forretningsbygg og butikksentra.
– Både Glassverkstomta og Vingparken er eksempler på at tidligere industriområder går til nye formål. Det har gitt betydelig aktivitet til glede for entreprenører og rørleggere i Moss. Nye boligområder, som på Jeløya og Kambosiden, er også med på å dra lasset, forteller Erik Stensrud, distriktlseder for Follo og Østfold for Heidenreich. Etter et par harde år gikk det endelig oppover, og nå begynner det å bli rent moro, sier Erik.
Ting tar tid
Norske rørleggere har et godt utbygget grossistvesen å støtte seg til, og mye handler om gamle vaner og produkter man er vant til å bruke.
– For å få rørleggerne innenfor døra må man virkelig kjempe og stå litt “på pinne”. Rørleggere er opptatt av økonomi og nye løsninger, men man må tilby noe noe som lokker skikkelig. De har det jo rimelig komfortabelt fra før, sier Trond Drillestad, butikkleder i Moss.
Det har derfor vært en klar strategi å lage et butikkonsept der alt er lett tilgjengelig og greit å finne fram i.
– De har ofte dårlig tid, derfor må vi vise oss fram og sørge for at de føler seg sett. Alle kunder er like viktige, og alle krever og fortjener oppmerksomhet. Det har vært hard jobbing, men det har også vært hyggelig. Østfold har mange dyktige selvstendige rørleggere, sier Drillestad.
Det har vært et mål å være et enkelt og effektivt tilgjengelig butikk-alternativ for alle bransjekunder, store som små, Det er særlig de mindre firmaene som til nå kanskje har hatt mest glede av avdelingen, siden de andre avdelingene i fylket (Sarpsborg og Ski)jobber direkte mot de større entreprenørene, og Moss fungerer som et supplement for disse også.
– Siden vi er den minste grossisten i dette distriktet kan vi kanskje snu oss litt på hælen og være litt mer fleksible, sier Drillestad, som imidlertid forventer økende omsetning.
Større utvalg
Drillestad fremhever også en rekke nye produkter som Heidenreich har tatt fram unikt for sine rørleggerkunder.
– Jeg vil særlig nevne Vigour-produktene, som er VVS-produkter en høy kvalitet rettet nettopp mot rørleggerbransjen. Dette er produkter som du ikke finner andre steder, og som stadig vokser i utvalg. Særlig på baderom har vi et stort utvalg produkter å velge i, sier Drillestad.
En medarbeider man i denne sammenheng har stor nytte av er selger Marianne Mork, som også har ti års erfaring fra rørleggerbransjen.
– Det er litt rart det der, rørleggerbransjen har potensiale ikke bare på teknisk utstyr, men kanskje stadig mer innen det estetiske, som møbler og innredning, da er det ingen ulempe å ha en dame i butikken, det er jo ofte slik at kvinnene er med på beslutningene, for å si det litt forsiktig, sier butikksjefen.
Det er ikke bare Rørleggeren som finner sine varer her. Avdelingen har også et godt VA utvalg som også gir et kontaktpunkt for utlevering av varer til entreprenører. Follo & Østfold sine Uteselgere legger også jevnlig besøk til Avdeling i Moss
– Moss er et spennende distrikt, her skjer det mye, og det er flere store entreprenører i distriktet vi ønsker å betjene, sier Ole Petter Klavestad, som jobber med utesalg i VVS.