BD i god vekst på både netthandel og i butikk

Hos Brødrene Dahl kommer i dag hver tredje krone fra elektronisk handel – samtidig som omsetningen øker i butikk. 15 år etter at den handelsbedriften så smått begynte med å selge varer via nett er trenden meget positiv.

0

– Den elektroniske handelen står nå for mer enn 30 prosent av vår totale omsetning innen området VVS. Økningen kommer som følge av at vi har hørt på kundene våre som gjerne vil ha den fagpraten og hjelpen de alltid har fått i butikkene, samtidig som de vil ha muligheten til å gjøre raske bestillinger på nett der de er. Når netthandelen øker uten at det spiser av allerede eksisterende omsetning i butikk, er det et bevis på at tilbudene kompletterer hverandre, sier Tora Bøhn Søreide, markedssjef for e-Handel i Brødrene Dahl.

Oppussing
Nettopp risikoen for at netthandel og fysiske butikker kannibaliserer på hverandre, er argumentet for å satse på enten det ene eller andre. I Brødrene Dahl har de imidlertid valgt en annen vei.
Satsingen på elektronisk handel, og da spesielt på nett, har vokst frem parallelt med en strategi om å styrke den fysiske tilstedeværelsen. BD har i dag servicesentre fra Kristiansand til Hammerfest. Og mens nettbutikken tidligere i år gjennomgikk en real «oppussing» med ny layout og funksjonalitet, fortsetter oppgraderingen og utbyggingen også av servicesentrene. Siste skudd på stammen er et helt nytt servicesenter som åpner på Langhus i august, i tilknytning til  Brødrene Dahls sentrallager.

Tora Bøhn Søreide, markedssjef for e-Handel hos Brødrene Dahl

Møteplass

– Det handler om å ha to ting i hodet samtidig. Bestiller man i nettbutikken vår leverer vi over natten til 75% av kundene. Leveranser helt lengst i nord behøver vi kun et par dager på. Det betyr at den som sitter utenfor Trondheim og ser at det haster å få tak på noe, kan gå inn på mobilen og så ha produktene i hånden dagen etter. Om han derimot er mer i tvil om hvilke produkter det lønner seg å bruke, kan han besøke oss for å diskutere løsninger og leverandørvalg, sier Søreide.
– På servicesentrene våre kan de komme for en kaffe, noe å bite i og den fagpraten de ellers ikke har muligheten til. Her kan de se og ta på produktene, samt få bedre oversikt over tilhørende produkter. Ofte er leverandørene våre tilstede for å gi enda mer inngående kunnskap om produkt og løsning. I tillegg til å treffe oss, blir det også et samlingssted der de møter andre i samme situasjon, sier Søreide