Her opphører likhetene. Gamle Svinesund bro sett fra den billigste siden. Foto Wiki.

Derfor kan norske veier falle dyrere ut enn svenske

Nye Veier har som mål å planlegge, bygge og drifte veier raskere, billigere og bedre. For å nå målet ønsker man å forstå utfordringer med dagens modell og har i denne forbindelse sett på veikostnader i Sverige og Norge

0

NyeVeier har målsetting om å planlegge, bygge og drifte veier raskere, billigere og bedre. For å nå denne målsettingen er det sentralt å forstå utfordringene med dagens veiutbyggingsmodell.

Derfor har NyeVeier i samarbeid med McKinsey og Sweco sammenliknet kostnadsnivået ved veibygging i Sverige og Norge.

Analysen sammenlikner byggekostnad pr løpemeter for en funksjonell 4-felts motorvei. Aanalysen omfatter derfor ikke kostnader ved valg av trasé, vedlikehold og drift av vien eller forskjønnende elementer som landskapsarkitektur og estetiske designvalg.

Sverige er benyttet som sammenlikningsgrunnlag av to årsaker – sammenliknbart klima og sammenliknbar trafikksikkerhet – men det er naturligvis alltid forskjeller som ikke fanges opp ved sammenliking av to land på denne måten.

Arbeidet er ikke en anbefaling om konkrete endringer i norsk veibygging, men et forsøk på å forstå hva som påvirker kostnadsnivået så godt det lar seg gjøre basert på offentlig tilgjengelig informasjon. 

Analysen er gjennomført for en teoretisk sammenlignbar 4-feltsvei i Norge og Sverige, og kostnadsforskjeller er fordelt på fire kategorier:
A. Topgrafi
B. Prisforskjell
C. Gjennomføring
D. Utforming

[doc:51:pdf: Kostnadsforskjeller]