I årets budsjett reduseres vedlikeholdsetterslepet på riksvei med omlag 1,6 milliarder kroner. I rapporten State of the Nation – Norges tilstand peker RIF på at etterslepet på riksveier er på minst 800 milliarder. – Det er positivt at regjeringen overoppfyller nasjonal transportplan (NTP) og fortsetter satsingen på vedlikehold av riksveiene. En fremtid med mer ekstremvær gjør at vi må ha mer robuste transportløsninger. Da er godt vedlikehold og fornying avgjørende, sier Skudal Hansteen.
Behovsanalyse for fylkesveinettet
Også fylkesveinettet, som strekker seg over 44.000 kilometer, er preget av et stort etterslep på vedlikehold, beregnet til omlag 500 milliarder. Nesten halvparten av veiene har dårlig eller svært dårlig dekketilstand. RIF mener at bevilgningsøkningen på 200 millioner i Statsbudsjettet til vedlikehold på fylkesveiene er et steg på veien, men ikke i nærheten av å være nok for å hente inn vedlikeholdsgapet.
– Regjeringen skal ha skryt for bedringen som har vært på fylkesveier siden 2013. En overoppfylling av NTP på 177 prosent innen denne sektoren er imponerende, men fremdeles er behovet svært stort. Vi anbefaler derfor å øke bevilgninger for å vedlikeholde og oppgradere fylkesveiene for økt sikkerhet og for å bedre flaskehalser for næringstransport, fortsetter Skudal Hansteen.
Forfall på kommunale veier
Ifølge RIF har kun 60 prosent av de kommunale veiene en bra eller tilfredsstillende teknisk standard. RIFs eksperter kalkulerte et totalt vedlikeholdsetterslep på mellom 250 og 300 milliarder kroner på det kommunale veinettet. Forslaget om en realvekst i frie inntekter til kommunene på 4 milliarder kroner, er positivt, men det svært usikkert hvor mye av de 4 milliardene som kommer kommunale veier til gode, mener RIF.
For å få større bevissthet om hvilke verdier samfunnet risikerer å tape når offentlig infrastruktur ikke blir tilstrekkelig vedlikeholdt, har RIFs råd vært å innføre obligatorisk balanseregnskap som akkumulerer vedlikehold på infrastruktur både hos kommuner, fylker og stat, sier Skudal Hansteen. RIF stiller seg derfor positive til at Regjeringen ønsker å se på muligheten for at kommunale veier legges inn som en del av kommunenes kostnadsnøkkel. Det kan også bidra til at kommunene i større grad kan få tilskudd som reflekterer behovet på dette området.
– Verdien av dagens veier er på 1600 milliarder. Dette er felleskapets verdier. Det å bevilge nok midler til å sikre at disse enorme verdiene ikke forvitrer, er ikke bare sunn fornuft, men også god samfunnsøkonomi, avslutter Liv Kari Skudal Hansteen.