Stryns største eksportmerkevare, Moods of Norway, hedres ved at Stryn får et knall rosa kumlokk med Moods-logo i gave fra kumlokkprodusenten Ulefos.
-Vi leverer mange tusen spesialdesignede lokk hvert år, og i forbindelse med VA-konferansen som Driftsassistansen holder i Stryn, ønsket vi å bidra med noe litt utenom det vanlige, sier Thomas Hammersland, distriktsansvarlig i Ulefos.
Moods-logolokk
Såkalte «logolokk» er kumlokk som er støpt i en form der en logo er lagt inn som motiv. For eksempel har de aller fleste norske kommuner, og mange byer, kumlokk med kommune- og byvåpen på.
Moods of Norway-lokket har det karakteristiske traktoren i midten, og har en ellers heller utradisjonell farge, men oppfyller alle krav til hvordan et kumlokk skal se ut, opplyser Line Brekke-Rasmussen, produkt- og utviklingssjef ved Ulefos Jernværk.
-Det finnes tydelige krav til hvordan et kumlokk skal se ut. Blant annet er det regler for merking, mønsterdybde og hvor stor prosentandel av lokket som skal være opphøyd. Men utenom dette har man stor valgfrihet i forhold til hvordan lokket skal se ut, så dette lokket er et prakteksemplar, sier Brekke-Rasmussen.
Siden 1657
Kumlokkene produseres ved Ulefos Jernværk, på Ulefoss i Telemark. Jernstøperiet her har vært i drift siden 1657, og er en av Europas eldste gjenlevende industribedrifter. Etter å ha holdt størst fokus på vedovner, gjerder og mindre støpejernsprodukter, ble produksjon av kumlokk igangsatt på 1950-tallet.
Kumlokk og gategodsprodukter til det skandinaviske markedet, samt Belgia og Nederland er i dag kjernevirksomheten ved Jernværket, som i dag har en svært miljøvennlig og moderne drift, der råvarene til jernproduktene består av 90% kortreist skrapjern. Kraften til støpeprosessen hentes fra eget vannkraftverk, Ulefoss Kraftverk.
-Stort sett er kumlokk nokså tradisjonelle og trauste i utformingen, derfor er det veldig moro å få levere dette lokket til Stryn. Vi håper det vil bli et blikkfang som vil få folk til å trekke litt på smilebåndet, sier Hammersland.