Fra venstre: Marita Iversen, Markedskonsulent i Biovac, Gunnar Stabell, Markedskoordinator i UNICEF, Terje Wilhelmsen, Salg- og markedsdirektør i Biovac. Foto: Kjetil Kriken

Gir 300 kroner for hvert solgte minirenseanlegg.

Fra verdens toalettdag i november i fjor og frem til årsskiftet, har Biovac gitt 300 kroner til UNICEFs vann-, sanitær- og hygieneprogrammer (WASH) for hvert solgte Biovac minirenseanlegg.

0

2,4 milliarder mennesker lever fortsatt under svært dårlige sanitærforhold. Biovac ønsker med sitt skjerv å bidra til å gi mennesker et bedre liv, også utenfor Norge. 

– Rent vann i landsbyene og på skolene sørger for at barn og voksne holder seg friske. Bidraget fra Biovac sørger i seg selv for at vi får seks nye vannpumper til ulike skoler i Somalia og er viktig for vår satsing mot gode toalettforhold på skoler i Gambia, uttaler Gunnar Stabell, markedskoordinator i UNICEF Norge.

– I alt UNICEF jobber for, er vann helt sentralt, da rent vann handler om overlevelse. I Damaskus ble alle rør i byen ødelagt etter en bombing i desember. UNICEF bygde derfor 120 brønner for å få gitt innbyggerne rent vann, men dette dekker fortsatt kun 30 % av dagsbehovet til befolkningen, sier Stabell.

Heldigvis har mye skjedd bare siden 1990. Den gang var det 2,6 milliarder flere som ikke hadde tilgang til toaletter vi har i dag. Likevel, må innsatsen dobles om man skal få gode nok sanitærforhold innen 2030. Biovac tror derfor ikke dette er siste gangen de samarbeider med UNICEF.

– Dette var første gangen vi hadde en slik kampanje og er godt fornøyd med resultatet. Moderne toaletter og rensing er helt sentralt for miljø, helse og oppvekst. Det blir ikke siste gangen vi gjør en slik kampanje og utelukker ikke at vi skal samarbeide mer med UNICEF i fremtiden, avslutter Marita Iversen, markedskonsulent i Biovac.