Kommentar av Willy Røstum Thelin, Sintef
«Det vises til artikkelen «Dropper frivillige Sintef papirer» som ble publisert i VAnytt 12.03.2025. Her fremstilles det at den frivillige dokumentasjonsordningen Sintef Teknisk Godkjenning (TG) for minirenseanlegg er et unødvendig og fordyrende mellomledd for forbrukeren. Artikkelen inneholder flere upresise påstander knyttet til Sintef Teknisk godkjenning, regelverk og ansvarsforhold for drift og forvaltning av avløpsanlegg i spredt bebyggelse. Sintef ønsker her å presisere viktige momenter knyttet til regelverket for henholdsvis omsetning og bruk av byggevarer.
Påstand i artikkel: En Sintef TG innebærer duplisering av kontroller og dokumentasjon
Det hevdes i artikkelen at kontroller og vurderinger som Sintef gjør i forbindelse med utstedelse av godkjenninger, er «dobbelt opp» av arbeid, med henvisning til at dette er samme type vurderinger som gjøres i forbindelse med typeprøving. Dette er feil. Utstedelse at TG medfører ikke krav om at typeprøving skal utføres på nytt. Sintef aksepterer typeprøving som er utført av utpekte tekniske kontrollorganer. Men typeprøvingen må omfatte alle egenskapene som kreves for å kunne bedømme at minirenseanlegget oppfyller kravene for bruk i Norge gitt i byggteknisk forskrift (TEK) og forurensningsforskriften. Se faktabokser for presisering av regelverk for henholdsvis omsetning og bruk av byggevarer, samt informasjon om dokumentasjonsgrunnlag og vurderinger som inngår i Sintef Teknisk Godkjenning for minirenseanlegg.
Påstand i artikkel: Sintef TG er et unødvendig og fordyrende mellomledd
I artikkelen henvises det til at dårlig kvalitet på service er en av flere viktige årsaker til de dårlige renseresultatene som minirenseanlegg historisk har oppnådd. Samtidig argumenteres det med at TG-ordningen, som nå stiller krav til serviceaktørenes styringssystemer og servicepersonellets kompetanse, ikke gir effekt. Det hevdes at TG-ordningen kun er et unødvendig og fordyrende mellomledd. Det kan forstås slik at det bør være fritt frem for nye aktører å tilby produkter og tilhørende service i Norge, uten annen dokumentasjon enn anleggsprodusentens CE-merking og FDV-dokumentasjon. Sistnevnte er i mange tilfeller er oversatt til norsk, uten å reflektere hverken norsk regelverk eller tilhørende praksis for etablering, drift og forvaltning av anleggene.
Anleggsleverandørene og Avløp Norge har i de senere årene lagt ned mye ressurser i å heve kvaliteten på drift og vedlikehold. Mye av ressursene er rettet inn mot å etablere hensiktsmessige styringssystemer for å sikre stabil og god kvalitet på gjennomføring av serviceoppdrag. I tillegg til å sikre at kompetansen til servicepersonellet heves. Dette har vært viktige og nødvendige tiltak for å bidra til at minirenseanlegg skal forbedre et hittil dårlig rykte. Grunnlaget for utvidelsen av TG-ordningen ble utarbeidet sammen med sentrale aktører i avløpsbransjen. Den utvidede ordningen slik den nå har trått i kraft, var etterspurt av Avløp Norge og deres medlemmer for å sikre at alle leverandører skal forholde seg til likelydende krav. Dette legger til rette for like konkurransevilkår mellom leverandører i det norske markedet. Mange norske kommuner etterspør TG, nettopp fordi CE-merking alene ikke sikrer samsvar med krav i TEK og Forurensningsforskriften
Påstand i artikkel: Forurensningsmyndigheten er ansvarlig for å sikre at minirenseanlegg fungerer
I artikkelen hevdes det at forurensningsmyndigheten er ansvarlig for å sikre at minirenseanlegg skal fungere i praktisk bruk. Dette er feil. Det formelle ansvaret for å innfri utslippstillatelsen, inkludert tilfredsstillende drift og vedlikehold, ligger utelukkende hos anleggseier. Anleggseieren har overført deler av ansvaret til servicefirmaet som skal bistå anleggseier med å overholde vilkårene i utslippstillatelsen. For å oppnå god samhandling mellom anleggseier, driftsaktører og forurensningsmyndighet, er det en forutsetning at aktørene har en korrekt rolleforståelse i tråd med gjeldende regelverk. Forurensningsmyndighetens ansvar er å føre tilsyn med at vilkår i utslippstillatelser overholdes, som også innebærer saksoppfølging mot anleggseier ved mislighold. Myndighetsutøvelsen er viktig, men det er likevel anleggseier med hjelp av innleid servicefirma som har ansvaret for å sikre at avløpsanlegget driftes i samsvar med utslippstillatelsen. Det er derfor viktig at forurensningsmyndigheten stiller nødvendige krav i forbindelse med utstedelse av utslippstillatelse. Herunder må de påse at den som søker om utslippstillatelse har dokumentert på en tilstrekkelig måte at produktet er egent for bruk i Norge, at servicefirmaet har egnede styringssystemer for å tilby servicetjenester, og at det benyttes personell med dokumentert relevant kompetanse. Her viser vi til Norsk Vann rapport 257/2021. Rapporten gir veiledning til saksbehandler om hvilken dokumentasjon som bør foreligge som grunnlag for å utstede utslippstillatelser, samt eksempler på vilkår som bør stilles for å sikre at anlegget kan driftes i tråd med norsk regelverk. «
(Red anm. Følgende tre faktabokser er utarbeidt av Sintef)
Faktaboks: Regelverk for omsetning av byggevarer Den europeiske byggevareforordningen (CPR) ble i 2014 gjort gjeldende i norsk lovgivning gjennom DOK-forskriften. Dette innebærer bl.a. krav til CE-merking av byggevarer for produktgrupper som omfattes av en harmonisert EN-standard. Produsenten er med det pliktig å CE-merke produktet for lovlig å kunne omsette byggevaren innen EU/EØS. For minirenseanlegg (<50 pe) gjelder EN 12566-3 som er plassert i system 3 for attestasjon og verifisering av byggevarens ytelser. CE-merking av byggevarer er produsentens ansvar alene og utgjør produsentens egendokumentasjon på at fabrikkfremstillingen av produktet er underlagt produksjonskontroll i form av egenkontroll, samt at produktets egenskaper er bestemt ved typeprøving utført av et teknisk kontrollorgan med utpekning for byggevareforordningen. For minirenseanlegg dokumenteres systemets renseeffekt, bæreevnen og vanntettheten til tanken, og holdbarheten til tankmateralet ved typeprøving i hht. EN12566-3. |
Faktaboks: Forskjell på omsetning av bruk – og nasjonal produktdokumentasjon Byggevareforordningen omfatter kun felles Europeiske regler for markedsføring og omsetning av byggevarer. Det fins ingen harmonisering av tekniske forskrifter til byggverk i de ulike europeiske landene. Dette innebærer at det som regel kreves supplerende dokumentasjon utover CE-merking for at bruken av byggevaren i hvert enkelt byggeprosjekt kan vurderes. Dette er også er tilfelle for minirenseanlegg. Blant annet TEK og forurensingsforskriften stiller nasjonale krav for etablering og bruk av minirenseanlegg Sintef Teknisk Godkjenning (TG) er frivillig produktdokumentasjon som tilbys for det norske markedet. En TG er en bekreftelse på at byggevaren i tillegg til å tilfredsstille krav til omsetning, også tilfredsstiller nasjonalt regelverk for bruk i Norge. Herunder angir en TG viktige betingelser for bruken av anlegget som er viktig for å oppfylle krav i norsk regelverk, og utgjør med dette en komplett produktdokumentasjon for det norske markedet. En TG er med dette en effektiv måte å dokumentere ovenfor kommunen (byggesaksmyndighet og forurensningsmyndighet) at produktet tilfredsstiller krav, samt betingelser for bruk av produktet i Norge. |
Faktaboks: Hvilke vurderinger og kontroller inngår ved utstedelse av Sintef Teknisk Godkjenning for minirenseanlegg Sintef TG omfatter både 3.parts vurdering av at produsentens underlag for CE-merking, og produsentens egenkontroll av produksjonskontrollen for fabrikkfremstillingen av minirenseanlegg er i samsvar med regelverk for omsetning og salg byggevarer. Sintef F TG omfatter i tillegg vurderinger som er nødvendig for å angi betingelser for bruken av minirenseanlegget i tråd med norsk lovverk. Dette inkluderer blant annet: · Kontroll av produsentens skaleringsregler og angivelse av hydraulisk kapasitet, slamlagringskapasitet og behandlingskapasitet for organisk stoff for samtlige anleggsstørrelser som inngår i godkjenningen. · Helse- og miljøvurdering av produktet · Kontroll av at FDV-dokumentasjonen som følger produktet ved salg har nødvendig detaljeringsnivå for at relevante profesjonelle aktører kan prosjektere, installere og drifte minirenseanlegget slik at det vil fungere som tiltenkt over tid. I 2024 ble TG-ordningen for minirenseanlegg utvidet til å omfatte at innehaver eller servicepartner i Norge må ha et dokumentert styringssystem for planlegging, gjennomføring, rapportering og oppfølging av serviceoppdrag. I tillegg må innehaver av TG ha et system for å sikre tilstrekkelig opplæring av servicepersonell, herunder må innehaver av TG tilby produktspesifikk opplæring på aktuelle produkter som omfattes TG’en. Det stilles også krav til at innehaver av TG (eller servicepartner) skal ha både materiell og systemer for å gi opplæring til anleggseier med fokus på hvordan anlegget skal brukes, samt påpeke de sentrale vilkårene i utslippstillatelsen som anleggseier må forholde seg til. Utvidet TG-ordning omfatter konkrete krav til hvilke forpliktelser servicefirmaet må påta seg ovenfor anleggseier ved inngåelse av avtale om drift og vedlikehold. SINTEF utfører også jevnlig revisjon av servicefirmaets styringssystem der det kontrolleres at styringssystemet er hensiktsmessig og inneholder nødvendige prosedyrer. I tillegg utføres kontroll av at serviceoppdrag gjennomføres i henhold til servicebedriftens prosedyrer, produsentens drifts- og vedlikeholdsinstruksjoner for produktet, og forpliktelser i serviceavtalen. |