– I Veas jobber vi kontinuerlig med å utvikle produktene våre og vi jobber opp mot markeder både for å tilpasse oss og utvide disse. Dette er langsiktig arbeid som krever en annen kompetanse enn kjernevirksomheten i et renseanlegg. I Veas har vi flere tanker i hodet samtidig, og ser det vi gjør i sammenheng. I 2024 ligger vi for eksempel an til både rekordhøy nitrogenrensegrad, og god vekst på verdiskapingssiden, sier Wang-Hansen
Veas-anlegget ble begynt bygget på 70-tallet, i haller som sprengtes ut i fjellet.
– Vil et anlegg som bygges i dag kunne utnytte ressursene enda bedre?
– Det kommer an på hvilket anlegg og hvor stort du bygger. Men det vi ser for oss på Tofte vil tilrettelegges for verdiskaping fra første spadetak. I tillegg er det plass på tomten til å kunne etablere nye konsepter, og som det kommer frem av mulighetsstudien, er Tofte svært godt egnet for synergier både med dagens Veas og annen industri, sier Wang-Hansen.
Bakgrunn: Kommunene i Oslofjorden står for tiden overfor et viktig veivalg: Skal man investere i å oppgradere flere mindre anlegg lokalt, eller skal man gå sammen og være med på et felles regionalt renseanlegg? En fersk studie viser at et storskala felles renseanlegg på Tofte i Asker kommune vil være den mest fordelaktige løsningen for alle. Anlegget på Tofte vil kunne erstatte mange eksisterende og planlagte mindre anlegg i Mosseregionen, Drammensregionen og Tønsbergregionen med en betydelig økonomisk gevinst. I tillegg kan anlegget på Tofte ha en skala som gjør det mulig å høste betydelige ressurser, som på sikt vil kunne redusere kostnadene ved avløpsrensing. Studien viser at et regionalt anlegg vil kunne gi en rekke fordelaktige muligheter:
Kostnadsbesparelser: De kommunale gebyrene kan øke med 2 455 kroner i nullalternativet, men denne økningen kan halveres til 1 130 kroner med et regionalt anlegg. Dette inkluderer ikke alle kostnader for lokal infrastruktur i kommunene. Med en eventuell merkostnad på 1,5 milliarder til dette, øker antatt gebyrøkning for regionalt anlegg fra 1 130 til 1 310 kroner.
Klimapåvirkning: Medregnet substitusjonseffekter vil et regionalt anlegg kunne ha et mindre samlet klimagassutslipp enn flere mindre anlegg.
Stordriftsfordeler: Små kommuner kan samarbeide om kostnader ogdriftskompetanse med en stor, profesjonell aktør.
Effektiv ressursutnyttelse: Kommunene kan frigjøre verdifulle sjøtomter til andre formål. I tillegg gir et større regionalt anlegg økte muligheter for utnyttelse og kommersialisering av restprodukter.
Fleksibilitet: Anlegget kan skaleres opp for å møte fremtidige behov, noe som gir økonomisk trygghet.