Stemningen sto i taket da Heidenreich kunne ønske velkommen til butikkåpning på Lillehammer. – Den flotteste grossistbutikken i regionen, slår butikkleder Elisabeth Haugen Rønning og butikkoordinator Per Korneliussen fast.
Som følge av en økende etterspørsel og omsetning i Lillehammer-området, besluttet Heidenreich å flytte utsalget på Gjøvik til Industrigaten 50 på Lillehammer. Etter en tid med hektisk byggeaktivitet, kunne de ønske kundene velkomne inn i varmen mandag 21. oktober.
Dette er den ellevte butikken Korneliussen bygger opp for Heidenreich, som egentlig har hovedstaden som «sitt» område.
– Ja, jeg har daglig driftsansvaret for ni butikker i Oslo. Men jeg er veldig glad i Lillehammer, og ville gjerne påta meg dette prosjektet. Og det er alltid spesielt artig å se potensialet i noe som er et litt gammelt og slitt lokale, og få være med å skape nytt liv i bygget. Det setter jeg stor pris på å få være med på.
Selv om Korneliussen har hatt ansvaret, understreker han at de har vært et velfungerende team som har æren for det gode sluttresultatet.
– Jeg har hatt med butikkleder Elisabeth og inneselger Bård (Enger), samt et veldig bra gjeng fra Oslo. Så dette har vi i fellesskap fått til.
Også butikksjefen er strålende fornøyd med resultatet.
– Ja, dette er helt fantastisk. Vi var heldige som fikk komme inn og være med i prosessen så tidlig som vi gjorde. Totalt har det vært seks, sju håndverkere som har holdt på her i tre uker, med Per som organisator. Og selv om det har vært mye armer og bein i sving, har det gått veldig «smooth».
Tre uker før åpning sto det noen tomme reoler her. Allerede i løpet av den første dagen, begynte det å trille på med varer, og siden har det fortsatt å trille. Det er nå ca 7500 forskjellige artikler i hyllene her, som krever en god logistikk.
– Det er ganske overveldende å stå her i en ferdig innredet butikk, hvor alt er på plass. Så det har vært en fantastisk prosess. Og ved at man får lov til å være med og ta noen beslutninger og påvirke sluttresultatet, får man et veldig eierskap til arbeidsplassen.
Haugen Rønning har tidligere jobbet i nesten 20 år tidligere i Bademiljø-systemet, og kjenner således bransjen godt.
– For min del er det viktig at det ikke ser ut som et lager. Jeg må ha det litt ryddig og ordentlig rundt meg, og det skal være innbydende med noen planter og pynt. Det skal rett og slett være koselig å komme inn døra. Her skal man føle seg velkommen!
Korneliussen er sikker på at kundene finner butikken attraktivt, at de alltid møter hyggelige ansatte og at de finner det de trenger.
– Selv om vi har et svært bredt utvalg i hyllene, hører vi hele tiden på innspill og ønsker fra kundene i forhold til sortimentet. Det er alltid noe ledig plass, og vi spiller veldig gjerne på lag med kunden.
Han trekker også fram grossistens rolle som fysisk møteplass for bransjen.
– Rørleggerne jobber ofte alene der ute, så de søker ofte inn mot grossistleddet for å ta en kopp kaffe, møte likesinnede og diskutere faget, og samtidig ha det litt sosialt. Den gode, gammeldags servicen, går aldri av moten, og bygger relasjoner på en helt spesiell måte. Vi tror det er viktigere enn noen gang i den tiden vi befinner oss i, og går derfor motsatt vei av de som lager selvbetjente servicesentre og fjerner menneskemøtene.
– Skal kundene trives, er det selvsagt viktig at også de som jobber her finner kjemien, støtter hverandre og har det bra på jobb. Det merker også kundene.
Heidenreich er kjent for at de bygger «storfamilier» rundt på avdelingene, som Haugen Rønning fort fikk erfare.
– Både Bård og jeg ble ansatt fra 1. september, og kjente ingen da vi startet her. Men vi ble utrolig godt tatt imot, og ble kjapt en del av gjengen. Jeg har fått et kjempegodt inntrykk av Heidenreich, og jeg ser veldig fram til å ta imot mine forhenværende kolleger på dette stedet. Jeg har jo servet dem tidligere også, men nå skal jeg serve dem på en annen måte og på et annet nivå i næringskjeden. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen!