Mesta er best i bransjen når det gjelder omdømme knyttet til miljøbevissthet. Det viser Ipsos profilundersøkelse for 2024. Mesta scorer også høyest i bransjen når det er spurt om synlighet og om samfunnsansvar og moral.
– I Mesta jobber vi hardt og målbevisst for å redusere våre utslipp og annen påvirkning på klima og natur. Det er gledelig at omverdenen også legger merke til det, sier konsernsjef Tonje Jensen (konst).
Hun viser til at anleggsbransjen står i en stor omstilling knyttet blant annet til utslippsreduksjon, men etterlyser at offentlige kontrakter i enda større grad priser inn miljø- og klimakrav.
Mesta scorer bedre på miljøbevissthet, synlighet, samfunnsansvar og moral enn selskapene: Skanska, Veidekke, NCC, Nye veier, GK Gruppen. Dette i følge en pressemelding fra Mesta, der man det understrekes at funnene er basert på hvilken oppfatning folk har av det selskapet gjør.
Vinner mer synlighet
Mesta har arbeidet mer utadrettet med synlighet i de siste årene. Både i form av rekrutteringskampanje, en egen TikTok-kampanje rettet mot jenter i anleggsbransjen, samt økt arbeid for synlighet i mediene og på ulike flater innen sosiale medier. Dette har gitt et byks på rangeringen av selskapenes synlighetsarbeid. Mens 22 prosent hadde et godt eller svært godt inntrykk av Mestas synlighetsarbeid i 2022, var resultatet hele 40 prosent i 2024.
– Vi har hatt et stort fokus på strategisk mediearbeid, og det er gledelig at vi har lykkes, sier Hulda Tronstad, presseansvarlig i Mesta.
Tredje plass på innovasjon
Mesta rangerer etter både Skanska og Veidekke når det gjelder innovasjon.
– Mesta har tatt store steg i innovasjonsarbeidet og er i ferd med å ta enda større skritt, understreker Jensen. Hun trekker fram digitaliseringen av veidriften der Mesta har implementert konkrete verktøy som kombineres opparbeidet kunnskap med smarte og nye digitale løsninger. Her kobles blant annet lokale værstasjoner opp mot KI som skal gjøre særlig vinterdriften enklere og mer effektivt.
– Vi gleder oss til at flere får kjennskap til det gode digitaliseringsarbeidet i Mesta, sier Jensen.
Kjennskap til Mesta
Folk i Norge kjenner Mesta som et selskap som får folk fram. Hovedtyngden av oppgavene i selskapet er drifts- og vedlikeholdskontrakter av veiene for Statens vegvesen og fylkeskommunene.
– Det er naturlig at folk kjenner Mesta der Mesta er mest synlig; på veiene i distrikts-Norge. Dette gjenspeiles også i undersøkelsen, påpeker Tonje Jensen.Konklusjonen i undersøkelsen er at folk over 60 år og som bor i distrikts-Norge, særlig i midt-Norge og Nord-Norge, har vesentlig bedre kjennskap til Mesta enn yngre mennesker bosatt i by på Østlandet.
Et annet funn er at de som er i aktiv kontakt med Mesta, har et vesentlig bedre inntrykk av selskapet, enn dem som ikke har et aktivt forhold.
* Ipsos gjennomfører årlig en profilundersøkelse blant norske bedrifter, organisasjoner og offentlige etater. I undersøkelsen var følgende bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen målt: Mesta, Skanska, Veidekke, NCC, Nye veier, GK Gruppen. Totalt antall respondenter var 1049.
Også OBOS og Selvaag Gruppen var med i undersøkelsen. Disse operere i andre segmenter av bransjen enn Mesta, og man valgt å se bort fra dem i presentasjonen av resultatene for Mesta.