E6 gjennom Steinkjer er del av driftskontrakt riksveg 9406 Trøndelag nord.

Klima og miljø en del av konkurransen

Statens vegvesen lyser ut ny type konkurranse om vegdriften i norddelen av Trøndelag. I tillegg til at Statens vegvesen nå introduserer tildelingskriterier for miljø og klimakutt for kontrakter i Trøndelag, er dette første driftskontrakt med forhandling i Midt-Norge. Det er første gang en slik kontrakt tas i bruk i Midt-Norge.  

0

For første gang er klima og miljø en del av konkurransen for vegdrift på riksveier fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Kontrakten innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap. 
 
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksveg, hvorav 265 kilometer er riksveg og 23 kilometer er gang- og sykkelveg langs riksveg. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger og riks gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.  Trafikken på disse riksvegene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøyer i døgnet.  

Nye kontraktsformer

Kart som markerer strekningene i driftskontrakt riksveg 9406 Trøndelag nord.

Tradisjonelt blir vegdriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen og hvor det også gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører. Det er første gang en slik kontrakt tas i bruk i Midt-Norge.  

– Statens vegvesen vil legge vekt på leverandørens kontraktspesifikke klima- og miljøtiltak som bidrar til miljøeffekt og reduksjon av klimagassutslipp. Vi ønsker å utfordre entreprenørene til å bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt når det gjelder klima og miljø, sier Per Fladvad, som er prosjektleder for drift i område midt i Statens vegvesen.     

Omfattende prosess 

Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Se hele kunngjøringen i Database for offentlig innkjøp (Doffin):

Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenører til forhandlinger.   Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.   

 – Det blir tilbudskonferanse 24. september og frist for innlevering av forespørsel om deltakelse i konkurransen er 14. oktober. Etter planen skal kontrakten undertegnes i uke sju i 2025, forteller Fladvad. 

Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.  Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her:

Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten. Trøndelag sør er planlagt lyst ut i begynnelsen av oktober.

Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter:  

  • All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.  
  • Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.  
  • Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.  
  • Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.  
  • Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.  
  • Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.