Miljø- og dokumentasjonsansvarlig Elisabeth Norberg og Ingrid Kalstad, leder bærekraft hos Brødrene Dahl har tro på at grønn omstilling brukt på rett måte vil være en kreativ driver for utvikling og innovasjon.

Grønn omstilling øker konkurranseevnen

Å legge om til en mer bærekraftig drift handler om mer enn å ta ansvar for miljøet og framtiden. Grønn omstilling brukt på rett måte kan være en driver for utvikling og innovasjon. Den som kan utnytte ressursene bedre vil kunne hevde seg i markedet med bedre og billigere varer og tjenester. Dialog med kunden er nøkkelen.

0

Nylig holdt Brødrene Dahl et høyst aktuelt seminar om miljø- og bærekraft med en rekke spennende innlegg. (link til den andre saken) Blant foredragsholderne var det flere fremoverlente entreprenører som kunne fortelle om hvordan de bruker grønne grep til å bli enda mer konkurransedyktige og vinne oppdrag.

Reduserte utslipp med 70 %

Veidekke ved Lars Erik Lund redegjorde for at man har innført bærekraft som del av sin markedsstrategi med et klart mål om å skape verdier for kundene med grønne grep. Lund minnet om en del viktige realiteter som vil gjøre seg gjeldende i framtiden, blant annet at ressurstilgangen ikke vil kunne holde tritt med behovet, og at man derfor er nødt til å tenke bærekraft og mindre ressursbruk for å kunne konkurrere. 

Lund viste også til data fra byggeplasser, som forteller at inntil 30 % av det som leveres at materiell til byggeplass blir til avfall, og at betong i det store bildet er den tyngste posten i det grønne regnskapet. Her har man for egen del klart å skape nye løsninger, der et eksempel er Hestnestunellen, der man ved hjelp av en helt ny innovativ byggeteknikk har klart å redusere utslippene med 70 %, uten at det har gått ut over prisen.

– Tradisjonell tankegang har gått ut på å kapre kunder, men for å nå målene om bærekraft er vi nødt til å skape nye løsninger, og dette sammen med kundene, vi må bake nye kaker, da blir det mer til alle, sa Lund.

Gjenbruk og elektrisk


På samme måte kunne Vedal Entreprenør fortelle om et prosjekt der man for Oslo kommune er i ferd med å rehabilitere et bydelshus på Grûnerløkka, der man med stor grad av ombruk av ressurser fra bygget som stål, tegl og granitt har oppnår betydelige gevinster.

Ved en kompromissløs bruk av elektriske maskiner har man også klart å skape verdens første utslippsfrie byggeplass, med en rekke positive virkninger på arbeidsmiljø og ikke minst redusert forstyrrelser til omgivelsene til omtrent null. Elektrifisering er i dag prisdrivende siden det er få tilbydere av maskiner, men den totale ekstra kostnaden var ikke avskrekkende i forhold til de positive sidene.

– At Oslo kommune tar ansvar og er villig til å stille absolutt krav til elektrisk byggeplasser og dermed også være med og ta kostnaden over et lengre tidsperspektiv er banebrytende. At en stor kunde tar dette på alvor bidrar til at alle kan høste nødvendig erfaring. Det har vært en absolutt forutsetning for at leverandører av el-maskiner har våget å ta de ekstra investeringene og gå den ekstra milen som elektrifisering medfører, sa Håvar Opsjøen og Andreas Svendsen.

Transport og EPD

Som del av Saint-Gobains langsiktige satsing er Brødrene Dahl i gang med et langsiktig miljøarbeid. Det jobbes kontinuerlig på fem fronter, med størst innsats på varetransport og miljøegenskaper til produkter. (Dokumentert i EPD).

Et av de uttalte langsiktige målene er å ha karbonnøytral drift for egen del innen 2030. Dette innebærer null utslipp på transport, null utslipp fra energibruk, 95 % sortering av avfall. I tillegg skal 90 % av alle produkter man leverer ha EPD. En konsekvens av dette er at man ønsker å kun bruke utslippsfrie kjøretøy innen 2030. Det betyr at også innleide transportører får krav om dette.

– Hovedandelen av utslippene ligger som kjent innenfor varetransport og produkter, og ved å dokumentere gode resultater her kan vi hjelpe kundene våre til å levere konkurransedyktige anbud med miljøvekt. I tillegg til å effektivisere vår egen drift har vi som bindeledd mellom våre leverandører og våre kunder et stort ansvar. Vi er avhengige av at både våre leverandører og våre kunder skal kunne være i front grønne skiftet, og dermed møte ønskene som sluttkundene ber om. Dette skal vi oppnå ved å sette oss inn i problematikken, forstå behovene og skape dialog mellom våre leverandører og våre kunder, sier Ingrid Kalstad, leder bærekraft hos Brødrene Dahl.

Grønn fremgang

I løpet av det siste året har BD: redusert utslippene fra varetransport med 17,6 %, man har redusert mengden avfall med 16, 5 prosent, man genererer 10 % mindre emballasje, 27 % mindre plast og man har nesten doblet antallet produkter som har EPD. Energiforbruket har vært omtrent det samme, men her legges det til rette for en betydelig nedgang ved hjelp av Enøk tiltak.

I tillegg til de økologiske faktorene jobbes det også med aktsomhetsvurderinger av leverandører, for å sikre gode sosiale forhold og at menneskerettigheter ikke brytes i leverandørkjeden. Man har også en ambisjon om at de ansatte skal øke sin egen kunnskap og kompetanse innen personlig miljøansvar.

– Vi gir opplæring til egne ansatte om hvordan menneskelig aktivitet påvirker klimaendringene, gjennom workshopen Climate Fresk. Målet er at 80% av alle ansatte skal ha tatt kurset innen slutten av 2025, sier Miljø- og dokumentasjonsansvarlig Elisabeth Norberg.