Gode digitale kundeopplevelser

Salg og markedsføring dreier seg stadig mer om å skape gode kundeopplevelser. Det handler om å være relevant og sørge for at man forenkler og forbedrer hverdagen til våre kunder. Som en av landets største handelsbedrifter har Brødrene Dahl et godt utgangspunkt. Målet er det samme som det alltid har vært – å sørge for at kunden blir tilfreds.

0

– Vi har i dag svært kompetente selgere som sørger for god informasjonsflyt og deling, og som jobber hardt for å skape gode kundeopplevelser. Men i rørbransjen har vi fortsatt et stort mulighetsrom innenfor digitalisering. Det var også derfor jeg synes det var interessant å starte i Brødrene Dahl, siden vår ambisjon er å gi kundene de mest innovative og effektive løsningene. Etter mange år i teknologiselskaper som Schibsted og innen lydbøker, er det artig å jobbe med alt fra store rør til blandebatterier og arbeidsklær. Som forbrukere er vi blitt vant til at det er enkelt å løse egne behov og på rekordtid finne frem til det man skal kjøpe, enten det er en bil, en TV eller en reise. Den samme utviklingen skjer også innenfor B2B – det er viktig å imøtekomme våre kunders forventninger, sier produktsjef for netthandel, Alexander Hagen.

Brødrene Dahl opererer i mange ulike markeder, alt fra fiskeoppdrett til hytteeiere som trenger et minirenseanlegg, kommuner eller store sykehus. Kommunikasjonen bør derfor være tilpasset de ulike forventningene og fagområdene kunden jobber innenfor.

– Her ligger det en stor utfordring for oss, men også et stort mulighetsrom, nemlig å gi kundene en god og unik opplevelse, oppfylle forventningene kunden har, og samtidig sørge for at kundene får den hjelpen de trenger. Her snakker vi om informasjon i form av videoer, informative artikler, bilder og ikke minst god og korrekt produktinformasjon. Det er med andre ord mange ulike behov som vi gjør vårt beste for å dekke, sier Hagen.

Den som ser inn i krystallkulen for hva man kan vente seg i bransjen og innenfor netthandel i tiden fremover, ser man allerede at dokumentasjon i prosjekter og EPD blir viktigere og viktigere.

– Miljøaspektet har fått fotfeste, og det krever at vi jobber målrettet mot å tilby funksjoner og tjenester som gjør at vi er det naturlige valget for våre kunder. Videre vil kunstig intelligens være noe vi systematisk skal jobbe mer og mer med, understreker Hagen.

I dag brukes allerede kunstig intelligens i hvordan produkter presenteres i nettbutikken og i arbeidet med artikkelinnhold. Dette er et veldig spennende felt, og kunden vil nyte godt av at vi oppleves som enda mer relevante i kjøpsøyeblikket.

– Jeg stortrives i Brødrene Dahl og i bransjen. Jeg setter pris på utfordringene og mulighetene som ligger i å skape bedre kundeopplevelser, og ikke minst på det å være med på en spennende og innovativ reise i en bransje i stadig utvikling, forteller Alexander Hagen avslutningsvis.