Vil bygge videre på en sterk kultur

Kåre Malo er ansatt som ny administrerende direktør for Heidenreich, med virkning fra 1. september 2024. Malo har bred erfaring fra både norsk, nordisk og internasjonal ledelse og Kåre har tidligere vært en del av den europeiske konsernledelsen i Saint-Gobain

0

Kåre Malo er ny leder for Heidenreich og kjent som en leder med faglig tyngde og med en solid bakgrunn innenfor grossistbransjen. Han har bred erfaring fra både norsk, nordisk og internasjonal ledelse og har vært med å utvikle av St. Gobain konsernets strategier og operasjonelle mål i Norden og Europa. I Norge er han også kjent for sitt arbeid med Brødrene Dahl, et selskap som også er eiet av Saint-Gobain.

– Den innsikten jeg har til Heidenreich og deres eier, tyske GC- gruppe,  etter å ha fungert som rådgiver for både Heidenreichs eier, GC-gruppen, og for Heidenreich selv, kombinert med innsikten i bransjen gir meg stor tro på at vi skal styrke vår posisjon i markedet ytterliggere. Jeg har også siden i fjor høst jobbet tett sammen med avtroppende adm. Direktør Bjørn Moen. Kunnskapen og kjennskapen jeg har opparbeidet meg er særdeles viktig for å være hands- on nå fra dag 1, i den videre utviklingen av selskapet og i ansvaret jeg har for å finne en ny administrerende direktør etter meg, sier Malo.

Kunde og kultur

Heidenreich har alltid hatt et sterkt fokus på kundeservice, og med Kåre Malo ved roret, vil dette fokuset bli ytterligere styrket.

– Vår styrke ligger blant annet i at vi scorer allerede høyt på kundeservice, vi skal fortsette å snakke med kundene våre lokalt, videreutvikle sortiment og sortimentsbredde, og sørge for å bygge opp varetilgjengeligheten lokalt. Vi har også en finansiell sterk eier, som over flere år har vist at de har tro på den norske organisasjonen, kundene i norge og markedet. Vi skal bygge videre på vår sterke kultur og dyktige organisasjon med sterke fagpersoner, sier Malo. 

Han fremhever også at selskapets selgere er svært gode på oppfølging av kunder og innehar høy fagkompetanse.

Strategisk gjennomgang

Allerede neste uke vil alle ledere i Heidenreich samles til en strategigjennomgang for å sikre at hele lederteamet er samlet og kjent med strategien for de kommende årene. Samlingen består av ledere fra hele Norge, i tillegg til ledere i støttefunksjoner ved hovedkontoret og sentrallageret på Skedsmokorset.
-Heidenreich har jobbet intensivt med strategi for perioden 2024-2028, og vi skal bredde oss både geografisk, innenfor sortiment og forretningsområder. En svært viktig prioritering hos oss er den nye netthandelsløsningen som lanseres i høst. Vi er godt i gang med testing av løsningen før vi lanserer den ut i markedet og denne vil bli et viktig utviklingsområde for oss i de kommende årene, forteller Kåre Malo.

Ambisiøse vekstmål

Heidenreich har satt seg kraftige vekstmål, og Kåre Malo ser frem til å jobbe sammen med de ansatte for å nå disse ambisiøse målsetningene.
– Jeg gleder meg til å jobbe sammen med folkene i Heidenreich for å sette selskapet på kartet og jobbe videre for å nå de ambisiøse målsetningene som er satt,” sier han.

Heidenreich ønsker også å takke Bjørn Moen for hans innsats over de siste 13 årene, og spesielt for hans ledelse som administrerende direktør siden 2019.
– Vi takker Bjørn for den kursen han har satt for selskapet og ønsker han lykke til videre i hans fremtidige prosjekter, avslutter Kåre Malo.

Informasjon om Heidenreich:

Heidenreich ble grunnlagt i 1904, som et rørhandels- og installasjonsfirma i Christiania, under navnet Heidenreich & Co. Ltd. Firmaets grunnlegger var Sverre Lie Heidenreich. I 1927 ble rørleggerbedriften utskilt som eget firma, under navnet Oslo Rørleggerbedrift A/S, senere Oras AS. Rørhandelen/grossisten, fortsatte under navnet A/S Heidenreich.

Selskapets første “ekspansjon” var etableringen av Trondheim Rør i 1964. Etter få år fulgte avdelingen i Skien og deretter ble det avdelinger over hele landet. Etter en omstrukturering i 1988 fremsto AS Heidenreich og Trondheim Rør AS, og fra år 2000 Alfred K. Grevstad AS, som søsterselskap eid av Heidenreich Holding AS.  Grossistdelen av firmaet Albert E. Olsen ble innlemmet i selskapet i 2003, og Heidenreich ble med dette det man kan kalle landsdekkende.