Ny miljørapport viser betydelig fremgang i cruiseindustriens satsning mot nullutslipp.
Vann og avløp
Avanserte avløpsvannsbehandlingssystemer – Som en del av deres bærekraftsarbeid har cruiserederiene forpliktet seg til å ikke slippe ut ubehandlet kloakk noe sted i verden, under normale operasjoner. På tvers av CLIAs flåte er 202 skip, eller 77%, utstyrt med avanserte avløpsvannsbehandlingssystemer. Disse systemene opererer til en høyere standard enn mange av verdens landbaserte behandlingsanlegg. Alle nybygde skip og skip på ordrebok har avanserte avløpsvannsbehandlingssystemer. Det betyr at 242 skip, eller 80% av flåten, vil ha moderne systemer om bord innen kort tid.
Dette er et av flere miljøaspekter når bransjeorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA) i dag la frem cruisenæringens teknologirapport («2023 Global Cruise Industry Environmental Technologies and Practices Report»), som viser betydelig fremgang i hele sektoren for å nå bransjens bærekraftsmål.
Det er vedtatt investeringer på 62 milliarder dollar, eller 660 milliarder kroner i utvikling av teknologi løsninger som vil ha stor betydning for hele den globale skipsfarten og sette opp farten i den maritime industriens arbeid for netto nullutslipp. Ordreboken for nye skip viser at i løpet av de neste fem årene skal 44 nye fartøyer ferdigstilles. Av disse skipene vil 25 være LNG-drevne og syv vil være klare for metanoldrift. Dette viser at bransjen forplikter seg til en overgang til ny og banebrytende teknologi og går i front for å akselerere maritim sektors overgang til en fremtid med lav- eller nullutslipp.
Nullutslipp
Videre vil et økende eksisterende antall fartøy enten bygges om til å kunne bruke alternative drivstoff eller være i stand til å innlemme nullutslippsdrivstoff når de blir tilgjengelige. Rapporten viser også betydelige investeringer for at cruise skipene skal kunne koble seg til landstrøm som må etableres i havnene. Flere rederier bygger skipene for å kunne gå på ulike drivstoff, samt teste ut brenselscelleteknologi, vindkraft (inkludert solide seil), solceller og batteriteknologi. Samtidig er nå 171 skip i CLIAs flåte, over 60% av organisasjonens globale flåte, utrustet med effektivitetssporingssystemer som forbedrer ytelsen til eldre skip – med flere slike systemer planlagt.
Et løft
Sammen med det beste av verdens innovasjonsmiljøer, blant annet Vard og DNV, har CLIAs medlemmer 32 pilotprosjekter i gang som bidrar til et løft for hele den maritime sektoren. CLIAs globale administrerende direktør Kelly Craighead sier: “Cruiserederier fortsetter å utvikle sin flåte av cruise skip for å beskytte miljøet og tilby bærekraftig turisme som nytes av millioner av passasjerer hvert år. Våre data viser en betydelig bruk av ny teknologi. Dette arbeidet er allerede godt i gang. Introduksjonen av disse nye teknologiene og de mange pilotprogrammene viser hvordan cruiseindustrien er tar utfordringen om å seile mot en mer bærekraftig fremtid.” Utfordringen for næringen er at de miljøvennlige drivstoffene må være tilgjengelige.
Elektrisk
Landstrøm, som tillater skipene å slå av motorene i havn, reduserer utslipp med opp til 98% mens et skip er i havn. I CLIAs flåte er 120 skip (46% av flåten) i stand til å bruke landstrøm. Dette vil øke til 86% av flåten (men 95% av passasjerkapasiteten) i 2028. Kun 32 havner i verden har landstrømkapasitet. Norge ligger i front, men er ikke i mål. CLIAs medlemmer garanterer at alle skip innen 2035 skal kunne benytte landstrøm, eller benytte seg av lavkarbonalternativer når tilgjengelig. Som en del av EUs «Fit for 55»-program vil Europas største havner være forpliktet til å tilby landstrøm innen 2030 og dermed akselerere utviklingen og tilgjengeliggjøring av teknologien.
Fornybare drivstoff
–Flere av CLIAs medlemsrederier utfører tester og piloter, og bygger inn muligheten for å kjøre på fornybare drivstoff som biodrivstoff og syntetiske drivstoff. I CLIAs medlemsflåte er det i dag fire skip som bruker fornybare biodrivstoff som energikilde, og 4 skip på ordrebøkene forventes å være konfigurert for det samme. 24 skip gjennomgår nå forsøk med biodrivstoff og to skip tester syntetiske drivstoff. Syv nybygg forventes å gå på nullutslippsdrivstoff, inkludert fem skip som skal gå på grønn metanol og to på grønn hydrogen. 15% av nybygde skip skal utstyres med batterilagring og/eller brenselsceller for hybrid kraftproduksjon.
Flytende naturgass (LNG)
Flere cruiseskip benytter seg i dag av LNG. I overgangen til bærekraftige, fornybare drivstoff er LNG et stort skritt, og disse skipene vil med få eller ingen modifikasjoner kunne bytte til bio-LNG eller syntetiske ekvivalenter i fremtiden. Rapporten viser at 48% av skipene på ordrebøkene vil bli designet med LNG-motorer og drivstofforsyningssystemer. Disse skipene vil bli en del av en fremtidig generasjon skip som kan være i stand til å benytte seg av fornybare marine drivstoff, når leverandører klarer å tilgjengeliggjøre dem i stor skala.