Publisert 27. juli 2023
Lars Tendal (56) kan se tilbake på et intensivt år som CEO i Brødrene Dahl, hvor han har brukt mye tid ute i felten. Når han ikke er på jobb, elsker han å være fysisk aktiv. Ofte på et sykkelsete.
– Ja, jeg er glad i naturen, og Norge er et fantastisk land å utforske – spesielt Vestlandet og nordover. Og jeg liker å holde meg i form, og sykler så ofte jeg får til sommer og høst, både langs landeveien og i terrenget.
Tidligere deltok han på sykkelritt land og strand rundt, men nå blir det mest treningsturer, forteller han.
– Om vinteren blir det mye langrenn og toppturer på ski, og jeg har to døtre som er like ivrige skigåere som meg. I tillegg har vi dykket mye sammen. Det er utrolig hyggelig å kunne være aktiv sammen med barna. Og jeg er ikke i tvil om at det er sunt å holde kroppen i gang og kunne kople ut jobben innimellom. Det er både god fysisk og psykisk helse, samt gir masse energi.
Også familiehytta i Utgårdskilen på Hvaler er hyppig i bruk i sommerhalvåret.
– Hvaler har en utrolig fin skjærgård, så det er et nydelig område å være i – med kort vei til reketrålerne. Hvaler-reker er spesielle, og sjøkreps er også en favoritt. Her er det fersk og kortreist mat som gjelder!
Et hektisk år
Tendal startet i jobben som CEO hos Brødrene Dahl 2. august 2022, med omfattende kompetanse og ledererfaring i bagasjen. Han er utdannet fra Handelshøyskolen BI og INSEAD, og kom til BD fra Coop Norge, som kjededirektør for OBS Hypermarked. CV-en røper også lederstillinger i selskaper som Wenaas Workwear, Power Norge, Posten og Orkla.
– Det første halvåret var jeg ute 2 til 3 dager i uken for å møte både store og små kunder. Som sagt har det vært viktig for meg å få en dypere forståelse av deres hverdag, slik at vi kan tilpasse vårt produktspekter og tjenester for å kunne gjøre dem enda mer effektive og lønnsomme – enten det er snakk om et enkeltmannsforetak eller et selskap med 10 eller 100 ansatte.
– I tillegg til å bistå med produkter og kompetanse, skal vi sørge for at entreprenørne får samlet leveranser og alt pakket riktig. Om våre kunder lykkes, lykkes også vi!
Også alle de store leverandørene har han avlagt et besøk, nettopp for å styrke samarbeidet og forståelsen for hverandres ståsted.
– Det er alltid noe man kan bli bedre på. Og selv om det kan gå litt hardt for seg under forhandlingsperioden, handler det meste om hvordan vi jobber sammen i resten av året og hvordan vi skal oppfylle felles ambisjoner i markedet. Ved å få et innblikk i leverandørenes hverdag, har jeg fått økt forståelse også for alt som ligger i produktutvikling og produksjon, og hvordan de ser – og forholder seg i forhold til trender i markedet.
Imponert av de ansatte
Også egne servicesentre i alle regioner har han vært innom, for å bli kjent med organisasjonen og ansattes hverdag. Han er blitt svært imponert av det han er blitt møtt med, forteller han.
– Alle, uansett funksjon, er genuint interessert i kundene og de er utrolig lojale mot den kulturen som er skapt i Brødrene Dahl. Alt handler om gi kundene en best mulig opplevelse, samt å forbedre virksomheten hver eneste dag. Jeg er blitt møtt av en utrolig energi og entusiasme som jeg er glad for å kunne være en del av.
– Jo, det har vært et morsomt og givende år, og summen av det jeg har fått av inntrykk og tilbakemeldinger gir grunnlag for arbeidet med å utvikle selskapet videre, oppsummerer han.
– Enkelte leverandører er skeptiske til at dere som grossist utvikler egne merkevarer og dermed blir en konkurrent. Hva tenker du om det?
– Jeg tenker at begge parter kan leve i fin sameksistens, og jeg ønsker alle våre samarbeidspartnere alt vel. I dagligvarebransjen, som jeg jobbet i tidligere, er det en relativt stor andel av egne merkevarer som selges sammen med andre merkevarer fra produsentleddet uten at det utgjør noe problem. På samme måte har vi i BD våre merkevarer og leverandørene har sine merkevarer.
Det er den totale porteføljen som skaper attraktiviteten hos kundene, minner han om.
– Vi ønsker å ha en mest mulig balansert produktportefølje som dekker flest mulig områder for kundene våre – inklusiv prosjektløsninger og tekniske produkter som må løses på ulike måter. Jeg føler således ikke at vi konkurrer med hverandre, men heller supplerer hverandre. Vi satser primært på vår samarbeidspartnere når det gjelder produkter, og krydrer med egne produkter.
– BD har vært markedsleder på mange felt; som å tilby varmeløsninger, bygge varmesentraler, kurse Entreprenøre innenfor flere fagområder etc. Er det noe dere vil satse videre på?
– Jeg tror det blir mer og mer viktig å spesialisere seg på ulike fagområder. Vi har en fantastisk gjeng hos oss på varme og energi som antageligvis er de aller beste i bransjen, og som vi skal være flinke til å utnytte enda bedre i framtiden. På det området opplever jeg at vi har veldig mye å tilføre bransjen. Vi har en solid posisjon i markedet, men jeg tror også i et samfunnsmessig perspektiv at det er viktig at våre kunder/partnere er med på den reisen og blir best mulig utrustet for å kunne gjøre en god jobb innenfor disse områdene. Derfor er det viktig at vi veileder – og selger det inn på en god måte, samt at vi får til riktig gode løsninger som skaper varige fortrinn.
– Det har vært mye fokus på solcellepanel, men har man også jordvarme, solfangere, vannbåren varme osv, har man muligheten til å sjonglere mellom ulike energikilder. Det er i det hele tatt veldig mye vi kan bidra med som vi med fordel kan sette enda mer trykk på for å få ytterligere suksess og faktisk være med på å få fortgang i det grønne skiftet.
Bærekraft er høyt flagget og forankret i alle strategiplaner, og konsernet har ambisiøse målsetninger når det gjelder utslipp av karbon.
– Ikke minst innen transport, er det mye å hente både innen bruk av el- og hydrogendrevne biler, samt økt grad av samkjøringer ved å øke fyllingsgraden på bilene. Det vil gi oss et enda lavere klimafotavtrykk og kostnadsgevinst, samt bidra til at våre kunder får et best mulig klimaregnskap.
– Hva tenker du om at den etablerte VVS-bransjen i stadig større grad blir utfordret i forhold til bransjeglidning mot større varehus som f.eks Megaflis, byggevarehus og aktører innen netthandel?
– Jeg tenker at konkurranse i utgangspunktet er sunt, og er med på å skjerpe oss til å bli enda bedre. Og at vi ikke kan hindre en slik utvikling. Derfor må vi satse på det vi er best på, og som bidrar til at våre kunder blir enda mer bærekraftige, effektive og lønnsomme. Vi har produktutvalget, vi har kompetansen, vi har en fantastisk logistikk og leveringsdyktighet og er lett tilgjengelige – hvor vi nå piloterer døgnåpne butikker.
– Vår styrke og konkurransefortrinn ligger rett og slett i summen av alt vi kan tilby våre kunder!