Heidenreich jobber målrettet for å øke andelen kvinner både på lokalt nivå og i organisasjonen som helhet. Selskapet har i dag en kvinneandel på 28%, og man jobber bevisst med rekruttering av kvinner.
– Selskapet satte seg et mål for noen år siden, at alle avdelinger skulle ha kvinner representert, og vi er stolte over at i dag har 86% av våre avdelinger minst én kvinne ansatt. Dette viser at vi har lykkes med å skape en inkluderende arbeidsplass der kvinner får muligheten til å bidra og utvikle seg, sier direktør Bjørn Moen i en pressemelding
Ledere
Selv om man på rett vei, erkjenner man at det er stykke igjen å gå når det gjelder kvinneandelen i ledergruppen, som for øyeblikket er 20%. Samtidig som man ser at andelen kvinnelige ledere i selskapet er økt betydelig de siste årene; ikke kun innen administrative funksjoner men også i ledende salgsroller i selskapet.
– Vi ser dette som en viktig utfordring og jobber aktivt med å identifisere og utvikle kvinnelige talenter for å sikre at flere kvinner når lederposisjoner i selskapet, sier Moen
Ingen som er som a’
Heidenreich ønsker samtidig å fremheve den imponerende innsatsen som Ingeborg-nettverket har gjort for ikke bare å rekruttere flere kvinner til bransjen Heidenreich er en del av, men hvordan Ingeborg- nettverket har satt fokus på tilrettelegging for å få kvinner til å trives i en mannsdominert bransje.
– Heidenreich er stolt partner til Ingeborg- nettverket og vi støtter deres initiativer, og ser frem til fremtidige samarbeidsprosjekter for å tiltrekke oss dyktige kvinner inn i bransjen.
Europeisk
Som en del av GC-gruppen, som er Europas største VVS-grossist, deltar Heidenreich aktivt i arbeidet med å øke kvinneandelen og gi kvinner muligheten til å trives og gjøre karriere innenfor selskapet. GC-gruppen har etablert en egen nettverksgruppe for kvinner, og nylig deltok vår HR-sjef Mette Hareide, CFO Marleen S. Størseth og Kategoriansvarlig VA Eva Christina Moen på 2 dagers seminar i Munchen med GC sitt kvinnenettverk.
Mamma
Arrangementet hadde bl.a tema som småbarnsmor og karriere, kvinne i mannsdominert bransje og presentasjon av kvinnelige rollemodeller på agendaen. I forbindelse med seminaret holdt også Heidenreich sin CFO Marleen S. Størseth en presentasjon om sin rolle som CFO og småbarnsmor.
Hun betonte viktigheten av dialog og støtte mellom yrkesaktive kvinner, mødre og dialogen mellom den ansatte og selskapet. Dette understreker at Heidenreich tar sitt ansvar for å skape et arbeidsmiljø som er tilrettelagt for alle, uavhengig av deres livssituasjon.
Fortsetter
Heidenreich er fast bestemt på å fortsette med tiltakene for å øke kvinneandelen i organisasjonen.
– Vi erkjenner verdien av å ha både dyktige kvinner og menn i vårt team, og vi vil fortsette å jobbe aktivt med rekruttering, talentutvikling og likestillingsinitiativer for å tiltrekke og beholde flere talentfulle kvinner i alle deler av organisasjonen vår. Vi skal fortsette jobben med en likestillingspolitikk som sikret at alle ansatte har lik tilgang til karrieremuligheter og lønn, uavhengig av kjønn. Vi tror at mangfold er nøkkelen til suksess, og vi er forpliktet til å skape et inkluderende og mangfoldig arbeidsmiljø for alle kvinner og menn hos Heidenreich, avslutter Moen.