Under Riksvei 36 har et gammelt spirorør blitt erstattet med 2 stk Ø2400 plastrør fra Norsk Wavin, hver med 36 meter lengde og skråkappet i endene.

36 meter stikkrenne i ett løft

I den gamle stikkrenna hadde det ligget et gammelt spirorør som var korrodert og i ferd med å gå i oppløsning. I høst så Statens Vegvesen seg nødt til å finne en bedre løsning.

0
Fordelen med plastrørene fra Norsk Wavin er at de er enkle å håndtere på byggeplassen.

Stikkrenna under Riksvei 36 ved Skien har sett sine bedre dager. Statens vegvesen var avhengig av å finne en ny rørløsning med lang levetid, som var effektiv å installere. Med mye trafikk på veien var tiden knapp. Løsningen ble 36 meter med Norsk Wavin XL-overvannsrør, som ble sveiset sammen på anleggsplassen.  

– Vi har tidligere hatt god erfaring med tilsvarende rør som Norsk Wavin leverer fra lignende prosjekter, og ønsket derfor å benytte XL-overvannsrør ved Stavdalsbekken. Vi erstattet det gamle spirorøret med 2 stk Ø2400 rør, hver med 36 meter lengde og skråkappet i endene, forteller Jette Wisløff Nilssen, overingeniør i Statens vegvesen, avdeling drift sør. 

Nilssen mener det var naturlig å velge plastrør av flere grunner. 

– Plast har lang levetid og det er et fleksibelt materiale der du enkelt kan skjøte til ønsket lengde. Rørene ble levert i 18 meter lengder til anleggsplassen, som ble sveiset sammen til 36 meter. Det er veldig imponerende. I tillegg sørget Norsk Wavin for rask levering, slik at vi fikk gjennomført prosjektet på kortest mulig tid. 

Effektivt sveisearbeid på anleggsplassen 

Wavin sine XL-rør benyttes i systemer der store mengder vann enkelt og raskt skal ledes bort eller dreneres. Under Riksvei 36 var Statens vegvesen helt avhengig av ha et langt nok rør som kunne installeres raskt. Løsningen ble valgt i samarbeid med driftsentreprenør Risa AS.

Vidar Handal, Nordic Product Manager i Wavin, fremhever det effektive sveisearbeidet på anleggsplassen. 

– Fordelen med plast er at du kan sveise sammen to 18 meter lange rør på anleggsplassen rett før montering. Sveisingen ble utført som en elektrosveising, hvor selve sveisetiden tok 25 minutter og kjøletiden tok 40 minutter. Etter dette har røret tilstrekkelig styrke til å bli løftet på plass ned i grøfta ved hjelp av en kran. Røret er komplett ferdig når det heises på plass, hvor det kun er tilbakefylling rundt røret som gjenstår. 

Når man skal bytte ut en stikkrenne under en trafikkert vei er tid avgjørende. 

– Tidsbruk er viktig for oss når det gjelder drift og vedlikehold av vei og stikkrenner. Vi er avhengig av at installasjonsarbeidet går effektivt slik at vi kan åpne veien for trafikk igjen. Fordelen med plastrørene fra Norsk Wavin er at de er enkle å håndtere på byggeplassen. Både sveisearbeidet og monteringen i grøfta gikk over all forventning, forteller Nilssen, og avslutter: 

– Nå går veien som normalt, så vi er foreløpig veldig fornøyde med løsningen fra Norsk Wavin. Til tross for mye nedbør under installeringen, har både levering og utførsel gått smertefritt.