Sammen med sine to brødre Kåre og Anders utgjør han tredje generasjon Tragethon i bedriften. Sverre er utdannet markedsøkonom fra IHM Business School i Gøteborg. Han ble av styret valgt til å lede bedriften videre på grunn av sin fagkunnskap og innsikt, både for selskapets kunder, samarbeidspartnere og kolleger.
Sverre vil fortsette som salgs- og markedssjef med fokus på de litt spesielle markedsområdene og produktene innen havbruk og offshore. Hovedmarkedene til Hallingplast innen vann og avløp håndteres for lengst av dyktige folk i organisasjonen.
Solid kompetanse
Styreleder i Hallingplast, Jan Sannem, er ikke i tvil om at Sverre har de egenskapene og den kompetansen som er nødvendig for å sikre Hallingplast sin sterke posisjon i markedet og videreføre bedriften som en hjørnesteinsbedrift i Hallingdal.
Samtidig understreker han at Steinar Tragethon, etter drøye 40 år som daglig leder, fortsatt vil sette sitt preg på bedriften. Nå i rollen som leder for en ny avdeling med et knippe medarbeidere innen teknikk og utvikling.
-Steinar vil i lang tid være en viktig motor i videreutvikling av bedriften, slår styreleder Sannem fast.
-Nødvendig kompetanse innen teknisk, logistikk, markedsføring og økonomi er avgjørende for videre utvikling. Bedriften er også kontinuerlig avhengig av nye operatører som har riktig skolemessig bakgrunn for å kunne betjene det stadig mer digitaliserte og avanserte produksjonsutstyret bedriften investerer i.
Hallingplast har gjennom mange år vært en viktig lærlingearena i Hallingdal, og det vil være avgjørende for at bedriften skal kunne tiltrekke seg gode medarbeidere, fortsetter Sannem.
Riktig å skifte
Steinar Tragethon opplever det som riktig å overlate den daglige ledelsen til neste generasjon.
-Vi har jobbet lenge sammen, og jeg kjenner meg trygg på at bedriften vil bli utviklet videre. Samidig føler jeg at jeg har mer å gi innen nettopp teknikk og utvikling.
-Ingen innovasjon skjer i komfortsona og nye produkter innebærer alltid en viss risiko. Den risikoen er vi villig til å ta i samarbeid med framoverlente kunder, og jeg gleder meg til å få muligheten til å konsentrere meg mer om dette, sier 63-åringen Steinar Tragethon.
-Hos oss skal det være tette bånd mellom innovasjon, produksjon, salg og marked, og det er i denne treenigheten jeg trives så godt, sier Sverre Tragethon. I Hallingplast er det åpne dører mellom avdelingene og det skaper en spennende dynamikk der alle innspill og ideer blir tatt på alvor.
Personlig er jeg veldig fasinert over å delta i problemløsninger sammen med kunder, sier han, og trekker fram leveransen av 12 trailerlass i konvoi med røde kabelrør til et NoDig prosjekt i Danmark.
-Verdier som redelighet, åpenhet, nøkternhet og forståelig direkte kommunikasjon kjennetegner Hallingplast. Bedriften skal fortsatt bygge videre på slike kjerneverdier, sier den nye daglige lederen.
Skal beholde fleksibiliteten
-Med fortsatt vekst og profesjonalisering er det viktig at vi beholder fleksibiliteten og at det fortsatt er vår styrke. Det er viktig at neste generasjon også finner sin måte å organisere bedriften på, og at fleksibiliteten fungerer på en slik måte at vi kan betjene våre kunder på en god måte også i årene som kommer, mener Steinar Tragethon.
-Vi skal jobbe enda mer aktivt inn mot de beskrivende rådgiverne for å få Hallingplast sine produkter inn i markedet. Vi har dyktige konkurrenter som leverer gode produkter, men vårt mål er selvsagt å bli den foretrukne partneren i de ulike prosjektene. Vi har høy kvalitet på våre produkter og sterkt fokus på produktutvikling i tett dialog med de ulike markedene. Jo tidligere vi kommer inn i prosjektene, jo bedre kan vi bidra med vår kompetanse og våre produkter, understreker Sverre Tragethon.
Fortsatt familiebedrift
Hallingplast vil fortsatt være en familiebedrift. Den økonomiske situasjonen er god. Omsetningen i fjor kom opp i 550 millioner kroner og bedriften sysselsetter nå drøyt 90 medarbeidere i moderbedriften og datterbedriftene WOPAS og Hallingplast AB.
-Vi er godt rigget både for nedgangstider og oppgangstider. Vi har en god base i det vi har bygget opp, og så lenge vi tar skritt for skritt tror jeg vi har alle muligheter for å beholde den gode plattformen, mener Sverre Tragethon.
-Vi er blitt mer og mer bevisst på at vi som bedrift har et samfunnsansvar, spesielt i eget lokalsamfunn fra Nesbyen til Geilo. Det er mange som har sitt virke på Hallingplast, og som skal kjenne seg trygg på at vi er en solid arbeidsplass også i framtida.
Det varmer når vi hører at våre medarbeidere forteller om en trivelig og arbeidsplass i sine lokalmiljøer. Vi vet at vår virksomhet skaper ringvirkninger for mange andre arbeidsplasser også. Vi kjenner sterkt på at vi skal være med å utvikle Hallingdal som industriregion gjennom å styrke merkevaren Hallingplast både nasjonalt og internasjonalt. Vi ligger sentralt i forhold til våre hovedmarkeder selv om noen betegner oss som en utkantbedrift, sier Steinar og Sverre Tragethon nærmest i kor.