Konkurransen gjelder etablering av nytt ledningsanlegg for vann og avløp, fjernvarme og kabelanlegg. Kjernen i saken gjelder konkurransegrunnlagets føringer for tilbudsevalueringen, nærmere bestemt anvendelsen av begrensningen på antall sider som skal tas med i konkurransegrunnlaget.
Det ble i konkurransegrunnlaget presisert at «Leverandør dokumenterer hvordan anleggsgjennomføringen er tenkt utført i en egen gjennomføringsplan….. på maksimalt 2 A4-sider».
Det ble angitt en liste over hva gjennomføringsplanen burde beskrive. Slik tildelingskriteriet ble utformet, var det likevel ifølge Kofa vanskelig å se hva som skulle beskrives, og dermed være underlagt tosidersbegrensningen, og hva som eventuelt var akseptabelt å legge ved som vedlegg.
Det er derfor i følge Kofa ikke mulig å lese ut fra tildelingskriteriet hvorvidt, eller eventuelt hva, leverandørene kunne levere i tillegg til beskrivelsen, herunder om det var adgang til å levere illustrasjoner, tegninger, diagrammer o.l.
Dette var også en av årsakene til at tilbyderne leverte inne høyst ulike anbud, noe som ifølge den som leverte inn klagen, nettopp skyldes et svakt anbudsgrunnlag.
Kofa mente derfor at dette bruddet på regelverket kan ha påvirket resultatet av konkurransen, og gir følgelig grunnlag for tilbakebetaling av klagegebyret, jf. klagenemndsforskriften § 13.
Kofa mener derfor at Ullensaker kommune v/Øvre Romerike innkjøpssamarbeid klart har brutt regelverket for offentlige anskaffelser ved å utforme et uklart konkurransegrunnlag.
Med bakgrunn i dette fant klagenemnda ikke grunn til å behandle klagers øvrige anførsler om brudd på regelverket.