Rådgivningsselskapet Sweco er blitt plukket ut til å være samarbeidspartner til å utrede ny E39-korridor.
Konkurransen ble gjennomført etter BVP-modellen (best value procurement) hvor flere kriterier enn pris vektes. Valg av samarbeidspartner tar prosjektet over i ny fase.
Nå skal det gjennomføres prosess med områderegulering hvor målet er å stadfeste alternativ korridor i forhold til eksisterende kommunedelplan-korridor.
Tidligere denne uka ble kontrakten formelt signert, og fredag 1. juni var representanter fra Nye Veier og kontraktsvinner Sweco samlet i Oslo til første arbeidsmøte. Mandag 4. juni i Kristiansand samles sentrale aktører til første samarbeidsmøte.
Kontrakten Mandal øst – Mandal by består av sju kilometer ny firefelts E39 med fartsgrense 110 km/t, pluss sju kilometer med ny tilkomstvei til Mandal med fartsgrense 90 km/t. Kontraktsum er 1,5 mrd kroner, eks mva. Anleggsstart er årsskiftet 2019/-20, og skal stå ferdig sommeren 2022.
Samtidig er Vidar Stormark (47) ansatt som utbyggingssjef for Nye Veiers E39-prosjekt Mandal øst – Mandal by. Prosjektet han er blitt utbyggingssjef for har en kontraktsum på 1,5 mrd kroner eks mva.
Stormark kommer fra jobben som prosjektsjef i Consto sør lokalisert i Rogaland. Consto med hovedsete i Tromsø var i 2017 rangert som Norges sjuende største entreprenørfirma. Han har også 18 års virke i kristiansandsfirmaet Kruse Smith som prosjekt- og avdelingsleder.
– Jeg har fulgt med Nye Veier siden selskapet ble startet, og kjent på interessen for å teste ut rollen på byggherresiden. Å bli en del av et relativt nystartet firma trigget meg, sier Vidar Stormark som er født og oppvokst i Vennesla.
Prosjektdirektør for utbyggingsområde E39, Asbjørn Heieraas er fornøyd med å ha fått permanent besatt den sentrale stillingen.
– Vi er glad for å få Stormark med på laget. Det er en sentral rolle som bekles av en person med solid erfaring fra entreprenørbransjen, sier Heieraas. Stormark tiltrer jobben like over ferien.