Digital løsning skal effektivisere behandling av byggesaker

Fra høsten av skal det bli enklere å søke om byggetillatelse både for det profesjonelle markedet, men ikke minst for alle private søkere.  Gjennom denne løsningen skal alle søkere enkelt få sendt sin byggesøknad via Altinn. 

0

Første tjeneste ut i den nye løsningen er elektronisk nabovarsling i Altinn. Den enkelte søker behøver altså ikke lenger å finne ut hvem som skal ha nabovarsel, og heller ikke sende disse i rekommandert sending slik det har vært til nå. Både tid og penger er spart. Løsningen er hel digital og ikke basert på skjemaer. I det nye systemet vil dataene fra søknaden følge hele prosessen fra innsending til forvaltning.

Norkart, som er et digitalt datavarehus for kart og geografisk informasjon, samarbeider tett med Direktoratet for Byggekvalitet – DiBK gjennom fellestjenester bygg – om å utvikle en ny byggesøknadsløsning kalt «SøkLett». Den nye løsningen «Søklett» svarer på alle de utfordringene som Forbrukerrådet presenterer i en undersøkelse som de har gjort om hvilke erfaring innbyggerne har med den nåværende løsningen for byggetillatelser. Undersøkelsen er tydelig på at den nåværende løsningen er for komplisert.

«Søklett» er en del av Norkarts prosjekt «Den digitale kommune 2019» og Bærum, Stavanger, Sandnes og Bodø er med som pilotkommuner.

I dag er det feil i omkring 40 prosent av alle byggesøknader som blir sendt til kommunene. Det er derfor et meget stort behov for forenkling. Innbyggerne trenger lettere tilgang til kommunens data og de ansatte i kommunen vil få bedre tid til å ta seg av de mer kompliserte byggesakene. «SøkLett» vil hjelpe innbyggerne å hente inn all informasjon som trengs til en byggesøknad, for eksempel hvilke reguleringsplaner som gjelder eller hva eiendommen er regulert til.

Den nye løsningen «SøkLett» gir lett tilgang til alle kommunale og offentlige data gjennom den digitale byggesøknadsprosessen på nettet. Den nye løsningen vil guide søkeren gjennom søknadsprosessen, og søkeren vil ikke komme videre dersom vedkommende har gjort noen feil. Det kan være seg at garasjen er plassert feil eller at den er for stor/for høy etc. etc. I dag gjelder ca. 30 prosent av alle byggesøknader «enkle tiltak» og den nye elektroniske publikumsløsningen for byggesøknader gir stor forenkling for disse typer søknader.

I tillegg til DiBK samarbeider Norkart med Saksleverandørene og Holte, Arkitektbedriftene og Atea/Skanska om den nye «SøkLett» løsningen for byggesøknader.