Nye Veier skal tilføres ytterligere prosjekter på de viktigste riks- og europavegene. Og kanskje enda mer oppsiktsvekkende; Statens Vegvesen skal moderniseres, med mål om å gi etaen større handlingsrom og mer effektiv tjenesteproduksjon.
Dette omtaler den nye regjeringen om vegsektoren:
- Planlegge og bygge nye veistrekninger med et langsiktig perspektiv slik at man tar høyde for en eventuell fremtidig kapasitetsutvidelse, hensyntatt kostnader.
- Stille krav om utslippsfrie eller fornybare løsninger i alle offentlige fergeanbud, både fra stat, fylkeskommuner og kommuner, der det ligger til rette for dette.
- Begrense bruken av streknings-ATK (automatisk trafikkontroll).
- Vurdere endringer i fartsgrenser slik at de er bedre tilpasset veiens beskaffenhet og moderne kjøretøy, deriblant vurdere økt fartsgrense på de beste motorveiene.
- Legge en nullvisjon for hardt skadde og drepte i trafikken til grunn og prioritere
holdningsskapende arbeid, vedlikehold og fornying av infrastrukturen og møtefrie
hovedveier for å øke trafikksikkerheten. - Endre skiltreglene slik at trafikanter kan få mer informasjon om bil- og sjåførrelaterte
tjenester, slik som skilting til energipunkter, overnatting, spisesteder, knutepunkt og
kulturattraksjoner. - Utrede forenkling av førerkortkravene.
- Fortsette arbeidet med å forenkle kjøretøytekniske regler.
- Tilføre Nye Veier ytterligere prosjekter på de viktigste riks- og europaveiene.
- Modernisere Statens Vegvesen, med mål om større handlingsrom og mer effektiv
tjenesteproduksjon. - At bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere
prosjektet. - Fortsette arbeidet med å effektivisere bompengesektoren for å redusere
bompengebelastningen for bilistene. - Sikre at utenlandske vogntog forplikter seg til å betale bompenger og andre avgifter.
- Vurdere hvordan viktige eksportveier, som omfatter fylkesveier og riksveier, bedre kan
opprustes til å dekke næringslivets transportbehov. - Legge frem en rasteplasstrategi.