Sykkelfeltet i Brandvoldgata i Lillestrøm blir lagt merke til. Foto: NCC

Røde sykkelveier av støpeasfalt slår an

NCC har de siste årene utviklet en støpeasfalt som gir gode og skarpe farger. Røde sykkelveier i både Oslo, Trondheim og på Lillestrøm blir nå lagt merke til.

0

NCC gjør sin satsing på støpeasfalt gjennom merkevaren Binab Spesialdekker og områdesjef Thor Kvam forteller om stor interesse for den røde støpeasfalten.

Synlighet

–Vi har fått et fargespekter med klare og friske farger, som bidrar til synlighet i trafikken og markerte skiller. Støpeasfalten bidrar dermed til godt markerte felter og økt sikkerhet for syklister og gående, sier Binab-sjef Thor Kvam.

Binab bruker en blank bitumen som gjør at det kan produseres støpeasfalt i en rekke farger gjennom å tilsette ønsket fargestoff. Foreløpig er det rød asfalt til sykkelveier som har fått mest oppmerksomhet.

–Vi har gjort en rekke testlegginger rundt om i landet og det ser veldig bra ut. Vi tror at også andre farger vil kunne slå an og vi jobber med flere interessenter, sier Kvam.

Støpeasfalt fra NCC finnes i mange spennende farger. Hittil er den røde blitt mest brukt, blant annet til sykkelveier. Foto: NCC

Holdbart på Lillestrøm

På Lillestrøm er det 270 meter lange sykkelfeltet i Brandvoldgata blitt lagt merke til av både beboere og bransjen. Overingeniør Roger Solli i Skedsmo kommune er så langt godt fornøyd med det røde dekket som klart markerer sykkelfeltet i gaten.– Jobben ble gjennomført veldig bra og vi har forventninger om et godt og holdbart dekke, sier Roger Solli.

Han opplever at dekket gir veldig god friksjon i forhold til den tradisjonelle asfalten som ligger på deler av veien.

– Vi har nå lagt den røde støpeasfalten på en fjerdedel av veistrekningen og har planer om å legge mer neste sesong. Vi får nå litt erfaring med dekket og så vil vi gjøre en vurdering etter hvert, sier han.

Thor Kvam tror interessen for farget støpeasfalt vil øke i omfang i årene fremover. Han forteller at flere kommuner har vist interesse og tatt turen til Brandvoldgata og den røde sykkelgaten.

– Vi er derfor godt fornøyd med mottakelsen den røde asfalten har fått og tror at det de kommende årene skal bli flere røde sykkelveier rundt om i landet. Samtidig tror vi bruksområdet med andre farger på dekket vil gjøre støpeasfalt interessant i andre miljøer. Både skoler, parker, og næringseiendommer vil nok kunne få et annet uttrykk med farget støpeasfalt, sier områdesjef Kvam.